Voorkomen van Vuur is jouw Natuur

Toolkit en handleiding

Wat tof dat je aan de slag gaat met de materialen van deze natuurbrandcampagne! Op deze pagina lees je precies uit welke materialen de campagne bestaat en met welke richtlijnen je rekening moet houden, zodat je de materialen het beste kunt inzetten.

De campagne Voorkomen van Vuur is Jouw Natuur is ontwikkeld door Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, in samenwerking met Brandweer Nederland. Het campagneconcept en de materialen zijn gebaseerd op wetenschappelijk gedragsonderzoek onder verschillende doelgroepen (natuurbrandrapport VNOG d.d. 2023). In het creatieve concept zijn passende gedragstechnieken verwerkt die voortkomen uit het gedragsonderzoek. Door het inzetten van de communicatiematerialen draag je dus bij aan het bewuster maken van inwoners en bezoekers van jouw regio en stimuleer je hen om zich natuurbrandveiliger te gedragen.

Doelgroepen

De doelgroepen vloeien voort uit de Gebiedsgerichte Aanpak Natuurbrandbeheersing en zijn:

  • Recreanten op vakantieparken
  • Dagrecreanten bij recreatieplas
  • Inwoners van risicovolle natuurbrandgebieden (woonwijken/huizen dichtbij of aangrenzend aan natuurgebied)
  • Recreatieondernemers (materiaal nog te ontwikkelen)
  • Zorginstellingen (materiaal nog te ontwikkelen)

Materialen

Er zijn verschillende materialen gemaakt voor de eerste drie doelgroepen die je gratis kunt gebruiken. Van iedere doelgroep vraag je iets anders te doen als het gaat om natuurbrandveiligheid. In ieder campagnemiddel zijn gedragstechnieken verwerkt die gebaseerd zijn op de inzichten uit het gedragsonderzoek. De tips in de materialen zijn gebaseerd op expert-sessies met natuurbrandexperts. De materialen verwijzen allemaal naar een centrale pagina op brandweer.nl d.m.v. een QR-code en websitelink www.brandweer.nl/natuurbrand-voorkomen.

Wil je gebruik maken van de materialen? Neem dan contact op met jouw veiligheidsregio.

Materialen inzetten

Je kunt al het beschikbare materiaal inzetten naar eigen wens. Uiteraard hoef je niet al het materiaal te gebruiken en kun je bepaalde onderdelen kiezen om in te zetten.
Daarnaast is het aan regio’s zelf om te bepalen wanneer ze de communicatie willen inzetten.

De materialen die aan te passen zijn, staan op een afgeschermd deel van de toolkit. Om bij die materialen te komen heb je een wachtwoord nodig. Per regio is 1 persoon aangewezen die het wachtwoord heeft. Check bij je eigen veiligheidsregio wie dit is.

Richtlijnen voor het gebruik van het materiaal

De (drukwerk)materialen en online content zijn deels aan te passen, maar sommige elementen staan op slot. Hier is bewust voor gekozen om de communicatielijn intact te houden. Zo behouden we een eenduidige uitstraling. Volg voor het gebruik of aanpassen van het materiaal de volgende richtlijnen:

Handelingsperspectieven behouden

De inhoudelijke tips zijn aan te passen in de bewerkbare bestanden. Mocht je dus een andere tip willen uitlichten die niet op het materiaal staat, dan ben je hierin vrij. Het advies is om je aan de handelingsperspectieven te houden die door Brandweer Nederland zijn vastgesteld en goedgekeurd. Dan weet je zeker dat de informatie daadwerkelijk juist is. Probeer in je formulering van de tip zo concreet mogelijk te zijn en vakjargon, zoals vegetatie, te vermijden. Daarnaast zijn in de uitingen vriendelijke formuleringen (bijvoorbeeld in vraagvorm of activerende vorm) gebruikt i.p.v. gebiedende wijs of directieve formuleringen. Houd hier rekening mee.

Gebruik logo, QR-code en websitelink

Je kunt het logo van je eigen veiligheidsregio of brandweer toevoegen en extra logo’s van bijvoorbeeld partners waarmee je samenwerkt. Denk bijvoorbeeld aan het logo van een vakantiepark of natuurgebied op de poster voor vakantieparken. De materialen verwijzen in de standaardversie door naar een centrale, actuele pagina op brandweer.nl. Het advies is om dit te behouden. Mocht je toch willen verwijzen naar bijvoorbeeld je eigen webpagina, dan is het mogelijk om de QR-code en weblink aan te passen.

Het campagnelogo en het design van het materiaal zijn voorbehouden voor de campagne Voorkomen van Vuur is Jouw Natuur. Dat betekent dat deze onderdelen niet voor andere doeleinden mogen worden gebruikt. Knippen en plakken uit deze bestanden is dan ook niet toegestaan. Op dit materiaal geldt auteursrecht.

Gebruik UTM-codes

Natuurlijk wil je graag weten of en hoe vaak jouw materialen worden gebruikt. Voor deze campagne wordt dat allemaal gemeten. Daarom is het belangrijk dat in de QR-code een URL met een stukje tekst verwijzend naar jouw eigen regio wordt gebruikt: de UTM-code. Zo kunnen we jou van data voorzien over het gebruik van de materialen en herkomst van bezoekers op de website brandweer.nl/natuurbrand-voorkomen. Als we dit allemaal op dezelfde manier gaan doen kunnen we ook benchmarken en kun jij ook informatie opdoen wat goed en minder goed werkt in jouw regio voor deze campagne. Meer informatie staat in de handleiding die in het afgeschermde deel van de toolkit staat.

Niet het materiaal wat je zoekt of extra materiaal laten maken?

Wil je extra materiaal ontwikkelen, omdat in de huidige toolkit net het materiaal mist wat jij zoekt? Dat kan! Neem hiervoor contact op met het campagneteam via campagnes@vnog.nl. De kosten voor de ontwikkeling van dit materiaal komt voor rekening van de eigen regio. Aanpassingen in de huisstijl van de campagne kunnen niet gedaan worden.

Als je extra materiaal hebt laten ontwikkelen binnen deze campagne, dan wordt dit materiaal onderdeel van de landelijke toolkit en vrij beschikbaar voor andere veiligheidsregio’s. Je kunt hiervoor contact opnemen via het genoemde e-mailadres.

Meer informatie

Neem contact op met het campagneteam via: campagnes@vnog.nl.


Campagneteam

Romy Pronk (Adviseur Risicobewustzijn en Gedrag, VNOG)
Marja Lelieveld (Communicatieadviseur Natuurbrand GGA)
Leonie Webbink (Procesregisseur Gedrag & Veilige Leefomgeving, VNOG)


Voorbeeldbestanden

Voorbeeld Roll-up banner (L) en Beachflag (R)

Bronbestanden media

Was deze informatie nuttig?
Stel een vraag
Sluit stel een vraag box