’Scheepsbranden zijn meestal behoorlijk complex. Door de constructie van schepen, door nautische aspecten als stabiliteit, maar ook door de enorme hitte waar je van boven naar beneden doorheen moet. Snelheid en techniek zijn daarbij kernwoorden. Onder meer de tactiek om snel met veel mensen door te stoten naar de brand en andere roepnummers zijn zaken die wij in Zuid-Holland Zuid niet gewend zijn. Samen met de collega’s van operationele voorbereiding hebben we scheepsbrandbestrijding ingebed in onze organisatie, maar hier is nog wel wat doorontwikkeling nodig. Daarnaast hebben we met de afdeling vakbekwaamheid trainingen op dit onderwerp in de jaarplanning opgenomen.’
Maar het kan natuurlijk altijd beter. Daarom greep Jan-Willem de kans om aan te sluiten bij de training in Engeland met beide handen aan: ‘Rotterdam-Rijnmond had een plek over. Het trainingscentrum in Engeland is interessant, met warmte en objecten die overeen komen met de werkelijke situatie op schepen. Ik werd zeer gastvrij ontvangen. Dat het kennisniveau van onze regio’s vergelijkbaar is met de collega’s uit Rotterdam-Rijnmond en Engeland werd onderstreept door het feit dat ik ook als bevelvoerder werd ingezet bij verschillende oefeningen. De winst zat voor mij vooral in organisatiestructuur en het gebruik van verbindingssystemen met vaste roepnummers. Daarnaast blijven de contacten met Rotterdam-Rijnmond waardevol. Ik ben dankbaar voor deze mogelijkheid en kijk terug op een mooie training met buurcollega’s, die uiteindelijk niet zo’n hele andere taal spreken op dit gebied. Voor de toekomst zien we verdere winstmogelijkheden in onze samenwerking. Bijvoorbeeld doordat wij vanuit onze regio snel op bepaalde plekken in Rotterdam-Rijnmond kunnen zijn.’
Dit en nog veel meer lees je in dit winternummer.
Bezoek de pagina Download Brandweerkrant nr. 45Bezoek de pagina Blader door de krant op Issuu