In deze toolkit vind je folders, posters en social media content, bedoeld voor bewoners en recreanten, zoals mensen op campings en vakantieparken. Je kunt deze materialen ook aanpassen door er het logo van je eigen veiligheidsregio op te zetten. Daarnaast zijn er artikelen en een persbericht over natuurbrandpreventie beschikbaar. De toolkit wordt binnenkort uitgebreid met meer materialen.
De campagne is vooral gericht op bewoners en recreanten. De materialen helpen hen te begrijpen wat ze zelf kunnen doen om natuurbranden te voorkomen. Op alle materialen staat een QR-code die verwijst naar brandweer.nl/natuurbrandvoorkomen voor meer informatie.
Door de materialen samen te gebruiken, zorgen de veiligheidsregio’s voor een consistente boodschap, het hele jaar door. Dit sluit aan bij de behoefte van bewoners en recreanten, volgens het onderzoek.
De campagne is gebaseerd op onderzoek onder bewoners en recreanten die dicht bij de natuur wonen of verblijven. Het onderzoek toont aan dat deze groepen een sterke emotionele band hebben met hun omgeving.
“In de campagne benadrukken we de belangrijke waarden, zoals zorg voor de natuur en dieren,” zegt Romy Pronk, adviseur risicobewustwording en gedrag bij VNOG. “We willen mensen aanmoedigen om hun verantwoordelijkheid te nemen en de natuur te beschermen. Dat komt vooral naar voren in de slogan ‘Voorkomen van vuur is jouw natuur’.”