Als Pieter Bakker, Hoofdofficier van Dienst (HOvD) van de brandweer, ter plaatse komt, ziet hij direct de risico’s. “De brand kon overslaan op de steiger met gevaarlijke stoffen en dan zouden we een heel groot probleem hebben. Ook was het een mogelijkheid dat het schip zou afbranden en zinken en dan zou het zeehavenkanaal gestremd zijn. Dat wilden we voorkomen, want dan zouden de haven en een drukke vaarroute langere tijd dicht zijn. Ik heb daarom meteen groot opgeschaald naar GRIP 1 en niet veel later naar GRIP 2. Zo hadden we de juiste partijen aan tafel.”
De focus ligt eerst op het afschermen van de steiger met behulp van een bluskanon. Daarnaast ligt er een sleepboot in de buurt van het brandende schip, waardoor al snel het plan ontstaat om het schip weg te slepen naar een ‘veilige’ plek. Pieter: “Toen het schip was weggesleept zag ik al dat de rook en het vuur minder werden. Toen begon ik de hoop te krijgen dat het met een sisser zou aflopen en de brand onder controle zou raken.” Dat blijkt inderdaad het geval, tot grote opluchting van de hulpdiensten.
Terugkijkend is Pieter tevreden over de inzet. “Het is gestructureerd verlopen, en het is goed dat er snel en groot is opgeschaald want de risico’s waren aanzienlijk. Uiteindelijk was het een kort, intensief incident met gelukkig een goede afloop.”
Dit artikel en nog veel meer lees je in dit herfstnummer van de Brandweerkrant van Nederland.
Bezoek de pagina Download Brandweerkrant nr.47Bezoek de pagina Blader door de krant