Uit de RCDV-vergadering van 13 september 2024

16 september 2024

Op de agenda van deze RCDV-vergadering stond een veelheid aan onderwerpen, waarvan een aantal in het oog sprong. Zo werd er een aanloop genomen naar de tweede fase van de scholingsvernieuwing ‘Onderwijs Onderweg’ en was er uitgebreid aandacht voor de rol van de veiligheidsregio’s in een weerbare samenleving. En bijna terloops werd ook de Visie Scheepsincidentbestrijding vastgesteld.

Onderwijs Onderweg

Het programmateam ‘Onderwijs Onderweg’ presenteerde de resultaten van de eerste etappe in het proces van verandering van het onderwijsstelsel. Dat proces is ingezet, nadat in april 2024 de RCDV en het NIPV tot de gezamenlijk ambitie kwamen om voor de toekomst een goed werkend onderwijsstelsel te ontwikkelen. Uitgangspunt is praktijkgericht, flexibel en up-to-date onderwijs voor alle brandweer- en crisisprofessionals die voor of met de veiligheidsregio’s werken. Omdat vrijwel alle medewerkers van de veiligheidsregio’s risicovolle taken uitvoeren, of taken uitvoeren die risico’s beperken voor burgers, samenleving en bedrijven, is het essentieel dat het onderwijsstelsel goed doordacht is, goed is georganiseerd en aantoonbaar goed functioneert in de praktijk. Programmadirecteur Frans Schippers schetste een verloop van de onderwijsvernieuwing in drie fases: richten, inrichten en verrichten. Dat betekent dat er voor nu vooral is gekeken naar wat er nodig is en hoe dat bereikt kan worden; het richten. Naast een beschrijving van het stelsel, presenteerde Schippers ook voorstellen voor de differentiatie en verbetering van het proces van kwalificatiedossiers.

Voor de tweede etappe werd de RCDV gevraagd om na te denken over het voornemen van het programmateam om met de kwalificatiedossiers Manschap en Operationeel Leider én de organisatie van het duikonderwijs, ervaring op te doen met de nieuwe ordening van het stelsel. Om uit te kunnen proberen, hoe de veronderstelde verbeteringen in de praktijk uitpakken. Ook riep Frans Schippers de RCDV-leden op om tijd en capaciteit beschikbaar te stellen vanuit hun regio’s.

Het definitieve besluit over de inrichting van de tweede etappe, wordt in de volgende RCDV-vergadering genomen. Tot die tijd kunnen de veiligheidsregio’s nog op- en aanmerkingen sturen en suggesties meegeven aan het programmateam. “Dat is helpend voor ons, om te weten wat er speelt in de regio’s. Dan houden we daar rekening mee in het definitieve voorstel voor de tweede etappe, dat in oktober voorligt in de RCDV”, aldus Frans Schippers.

Weerbaarheid

Vanuit de recent vastgestelde Landelijke Agenda Crisisbeheersing werken veiligheidsregio’s aan de voorbereiding op (nieuwe) risico’s en het bevorderen van de samenwerking en paraatheid. Onder meer door klimaatverandering, cyberdreigingen, pandemieën en toenemende maatschappelijke polarisatie stapelen de crises zich op. Daarbij gaat het niet meer alleen om flitscrises, maar steeds vaker over dreigende, sluimerende of zelfs langdurige crises die de regio- of landsgrenzen overstijgen. Ook kunnen er door de huidige geopolitieke spanningen situaties ontstaan, die nog meer van de veiligheidsregio’s gaan vragen.

Eén van de pijlers uit de Landelijke Agenda is het versterken van een weerbare samenleving. Jaap Donker van de Veiligheidsregio Utrecht riep de RCDV op, om nu alvast na te denken over de rol die de veiligheidsregio’s zouden kunnen en willen spelen bij het ondersteunen en versterken van de veerkracht en weerbaarheid in onze samenleving. Binnenkort is er bestuurlijk overleg over het beleggen van de verantwoordelijkheden in het kader van weerbaarheid. Door nu alvast binnen de RCDV na te denken over de eigen rol en de manier waarop die ingevuld kan worden, staan de veiligheidsregio’s klaar op het moment dat die bestuurlijke duidelijkheid er is.

Visie Scheepsincidentbestrijding

Wat geen discussie opleverde, maar wel belangrijk gevonden werd, is de oplevering van de Visie Scheepsincidentbestrijding. In afstemming met de Vakraad Incidentbestrijding (IB) heeft het werkveld, vertegenwoordigd in de vakgroep SIB, deze visie opgesteld. Die beantwoordt de vraag hoe de brandweer in Nederland, binnen de geldende afspraken over bovenregionaal operationeel samenwerken, tot 2030 invulling kan geven aan de ontwikkelingen op het gebied van Scheepsincidentbestrijding. Eén van de aanbevelingen in de visie is het instellen van een SIB-piramide, om meer uniformiteit te krijgen in de bestrijding. Die SIB-piramide bestaat uit verschillende lagen; (inter-)regionaal, landelijk en samenwerking met externe partners. De ontwikkelde SIB-piramide zou in alle regio’s geïmplementeerd moeten worden en is in lijn met het Grootschalig Brandweer Optreden en Specialistisch Optreden (GBO-SO). De RCDV stemde in met de visie en nam de voorgestelde conclusies en aanbevelingen over. Die worden verder uitgewerkt door verschillende vakraden en de vakgroep SIB.

Zie ook

Stel een vraag
Sluit stel een vraag box