Experimenten met Augmented Reality in brandweeropleidingen

20 juni 2024

Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) gaat als een van de eersten in Europa binnen het brandweeronderwijs experimenteren met de nieuwe AR-bril van Apple. In juli 2024 schaffen ze in ieder geval 1 bril aan om mee te experimenteren. Eric Didderen, trainer/adviseur brandweeropleidingen: “Voor het praktijkonderwijs verwacht ik dat we met AR realistisch kunnen oefenen met vuur, rookontwikkeling en omgevingsgeluiden zonder dat echt vuur nodig is.

De nieuwste Augmented Reality (AR) technologie komt in juli beschikbaar en is in potentie een stuk realistischer dan Virtual Reality (VR). VR wordt al jaren gebruikt in de brandweeropleidingen en heeft al veel positieve resultaten geboekt, maar er zijn kansen. Met een VR-bril zie je een virtuele wereld, maar met een AR-bril kijk je gewoon om je heen in de omgeving waar je bent, een stuk realistischer dus.

Bezoek de pagina Bekijk Apple Visio Pro op YouTube

AR beter voor het milieu en goedkoper

In opleidingen tot Officier van Dienst, Hoofd Officier van Dienst en Adviseur Gevaarlijke Stoffen worden situaties op dit moment op verschillende manieren geoefend. Eric: “We gebruiken PowerPoints met plaatjes, fysieke oefeningen met vlambordjes en lichtslangen die vuur voorstellen. We simuleren incidenten ook met VR. Dan zet een cursist een VR-bril op om in een virtuele wereld te oefenen. Maar de beste manier is natuurlijk om fysiek een echte situatie na te bootsen. Dat doen we ook, in speciale oefencentra met bijvoorbeeld rollenspelers. Maar vuur maken, ook voor trainingsdoeleinden, is wel schadelijk voor het milieu.”

Eric Didderen

Eric gaat verder: “Met AR zie je in de omgeving waar je je op dat moment bevindt gesimuleerde onderdelen. Zo kunnen we een brand in beeld projecteren. Dat is beter voor de omgeving en ook gezonder om in te werken. Dat geldt voor cursisten en zeker ook voor trainers en rollenspelers die veelvuldig in een fysieke oefenomgeving werken. Ik hoop dat de inzet van AR uiteindelijk ook voor lagere kosten kan zorgen. Omdat we met AR niet een hele virtuele omgeving hoeven te maken, zoals bij VR. En omdat we bijvoorbeeld ook niet meer brandweervoertuigen hoeven te huren voor oefeningen.’

Er zijn ook uitdagingen

AR lijkt dus voordelig, maar er zijn uitdagingen. Zo zegt Eric: “Kan je bijvoorbeeld met de AR-bril op voldoende om je heen kijken? Hoe gaat de AR-bril om met harde regen of veel zonneschijn? We kiezen bewust voor experimenten om ervaring op te doen. Het belangrijkste daarbij is dat een cursist een zo goed mogelijke opleiding krijgt. Wij als opleidingsinstituut gebruiken hulpmiddelen om dat te bevorderen, want innovatieve onderwijsmethoden in het veiligheidsdomein hebben zeker toegevoegde waarde. Hoe precies, dat gaan we nu ervaren.”


Testen tijdens theorie- en praktijklessen

De AR brillen worden getest tijdens theorie- en praktijklessen. Tijdens de theorielessen wordt de meerwaarde van AR bij informatieoverdracht getest. Bijvoorbeeld in hoeverre AR de lesstof en de reproductieve kennis verhoogt en informatieverwerking verbetert. Dat gebeurt in een kleinschalige lessituatie waarbij een groep studenten AR-brillen draagt, die relevante visuele informatie toevoegt aan de presentatie van de docent. Denk aan 3D-modellen, infographics en virtuele real-world demonstraties. De overige studenten volgen gelijktijdig dezelfde lessen op de reguliere wijze. Achteraf wordt gekeken naar de ervaringen van de studenten en docenten door middel van enquêtes en interviews. Eric: “Ook in praktijkonderwijs kan AR een meerwaarde hebben. Welke toegevoegde waarde AR precies heeft, dat gaan we nu ervaren.”


Meer weten?

Neem contact op met NIPV Innovatie. Ook om je eigen innovatieve idee te pitchen.

Stel een vraag
Sluit stel een vraag box