Een goed verstaander weet dat het hier over het gebruik van waterwagens (WT’s) met een inhoud van bijna 15.000 liter gaat. Een oplossing die in Drenthe broodnodig was. Jan Hendrik: “Door het vele landelijke gebied in Drenthe waren de beschikbare 20.000 brandkranen niet voldoende. Daarnaast hadden wij als brandweer steeds meer bluswater nodig omdat we te maken kregen met steeds grotere branden door de grotere gebrouwen en oppervlaktes. Ook ontstond er door de grote afname van bluswater schade aan het ondergrondse waterleidingnet. De Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) gaf ook terecht aan dat zij drinkwater leveren en geen bluswater.”
Na uitgebreid testen werd het contract met WMD per 1 januari 2016 opgezegd. Best een besluit voor de brandweer, maar vanwege voldoende WT’s én een dekkend netwerk van vulpunten zoals open water en geboorde putten hadden, durfde Brandweer Drenthe het aan.
Hoe is anno 2023 de stand van zaken? Vincent Jager, brandonderzoeker bij Brandweer Drenthe vertelt: “We zijn nog steeds erg tevreden Het is een meer dan volwaardige vervanging! Alleen Vakbekwaamheid blijft een aandachtspunt. De manier van brandbestrijding is continue in ontwikkeling en dat heeft ook effect op het gebruik van bluswater. Ook rijtrainingen blijven belangrijk, vooral als meerdere WT’s in een pendelsysteem werken.” Jan Hendrik: “Inmiddels zijn er steeds meer regio’s die gebruik maken van WT’s. Deze worden in de meeste gevallen aanvullend gebruikt op de brandkraan als primaire bluswatervoorziening. De hybride variant. Maar in Drenthe zijn we nog steeds heel tevreden dat we het zonder brandkraan afkunnen.”
Dit en nog veel meer lees je in dit voorjaarsnummer.
Bezoek de pagina Download Brandweerkrant nr. 45Bezoek de pagina Blader door de krant op Issuu