‘De blusboten, die liggen in de havens van Nijmegen en Tiel, zijn gebouwd in 2015 en inmiddels zeven jaar oud. De rode kleur is inmiddels wat vaal geworden. Tijd voor een verfbeurt, tegelijk met een grote onderhoudsbeurt. Normaal gesproken gaan de boten iedere vijf jaar even uit de vaart voor onderhoud, maar door corona is deze opknapbeurt iets uitgesteld’, vertelt Leon. ‘Elk jaar is er wel klein onderhoud aan de boten. Dan worden bijvoorbeeld de pakken, meters en generatoren nagekeken. En zo nodig vinden er kleine reparaties plaats. Maar nu was het tijd voor groot onderhoud.’
Léon: ‘Beide boten zijn om de beurt naar de werf gegaan. Zo bleef er in onze regio altijd een blusboot inzetbaar. Het plannen van het onderhoud is overlegd met de regio Zuid-Holland-Zuid. Daar ligt namelijk de derde van de drie blusboten die er in Nederland zijn. Als er tijdens het onderhoud een extra boot nodig zou zijn, dan kon hiervoor Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid gealarmeerd worden.’
‘De boten gaan als het goed is, 25 jaar mee. Na deze onderhoudsbeurt kunnen ze er weer even tegenaan!’
De kleur (zes nieuwe verflagen) is niet het enige wat is aangepakt. Tijdens het groot onderhoud zijn er namelijk ook verbeteringen aan de boten gemaakt. Zo zit er nu andere verlichting op het dek, die zorgt voor beter zicht op het oppervlaktewater. Daarnaast zijn er nieuwe warmtebeeldcamera’s op beide boten gekomen. Bovendien zijn er verbeteringen doorgevoerd om het gebruiksgemak te bevorderen. Er zijn bijvoorbeeld rollen gemaakt op het stuurhuisdak. Daardoor kun je de ladders makkelijker van het dak afhalen.
‘De boten gaan als het goed is, 25 jaar mee. Na deze onderhoudsbeurt kunnen ze er weer even tegenaan!’, besluit Léon.
Dit artikel komt uit het zomernummer van de Brandweerkrant van Nederland
Bezoek de pagina Blader door de krant op Issuu