Op dinsdagavond 12 december 2023 wordt de Gezamenlijke Brandweer Amsterdam (GBA) gealarmeerd voor een melding van een autobrand. Aanrijdend wordt als aanvullende informatie in het kladblok gezet dat het mogelijk om een nieuwe Tesla gaat. De locatie betreft een bedrijventerrein waar auto’s verscheept worden.
Er wordt aangereden met een tankautospuit met 1500 liter water en een industrieel blusvoertuig, dat ongeveer 1000 liter aan boord heeft. Op dat moment is er geen data beschikbaar in LiveOp wat betreft brandkranen op het bedrijventerrein. De ploeg is hierdoor ter plaatse afhankelijk van de 1500 liter vanuit de TS.
Al voor aankomst van de ploeg hebben medewerkers van het bedrijventerrein overige voertuigen met grote spoed weggehaald om eventuele uitbreiding van de brand te voorkomen. Ter plaatse blijkt het te gaan om een volledig elektrische Jaguar i-Pace, in plaats van een Tesla. De Jaguar staat op een parkeerplaats op het bedrijventerrein en is op dat moment gekoppeld aan een laadpaal.
Bevelvoerder Patrick Dalmulder vertelt: “Na verkenning van de manschappen blijken de achterkant en deels ook de binnenkant van de Jaguar in brand te staan. Daarop wordt HD gereedgemaakt, voorzien van 250 liter water per minuut.”
Ondertussen krijgen de manschappen de laadstekker niet losgekoppeld van de auto. “Een voertuig dat in brand staat aan een laadpaal zal in storing gaan”, gaat Dalmulder verder. ”Daardoor wordt het laadproces gestopt. Het is goed om te weten dat publieke laadpunten voorzien zijn van temperatuursensoren, die afschakelen bij een te hoge temperatuur. Maar een brand en/of stralingswarmte van een brand in nabije omgeving kan de laadpaal alsnog beschadigen. In dit geval konden we de brand snel blussen. Al is helaas het deel met het aandrijfmechanisme compleet verbrand.”
Dalmulder: “Bij een voertuigbrand, met name bij alternatief aangedreven voertuigen, raadplegen we altijd het CRS. Met de informatie uit het CRS bepalen we de stappen voor het deactiveren van de hoog- en laagvoltagesystemen. Bij de Jaguar i-Pace moesten we hiervoor de motorkap openen. Wij gebruikten daar de Halligan Tool voor. Tot onze grote schrik explodeerde onverwacht de voetgangersairbag en kwam de motorkap omhoog. Hierop waren de manschappen niet bedacht. Gelukkig waren ze op dat moment niet bezig met de motorkap.”
Dalmulder vervolgt: “Nadat de motorkap eraf was, hebben we de nood-ontkoppelingskabels doorgeknipt, die bedoeld zijn om het systeem stroomloos te maken. Hierbij gingen we te werk zoals werd beschreven in het CRS. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden droegen de manschappen 1000V-handschoenen en ademlucht.”
Wij waren op het moment van activeren van de voetgangersairbag niet aan de motorkap aan het werken, maar ik vind het wel een belangrijk leermoment. Het zou namelijk wel zo kunnen zijn dat er op moment van activeren van de voetgangersairbag aan de motorkap gewerkt wordt, met alle gevolgen van dien…’
Patrick Dalmulder, bevelvoerder
Tijdens het nablussen blijft de auto warmte en rook produceren. Het accupakket is niet dusdanig betrokken dat er constant ploffen hoorde of er steekvlammen uit kwamen. Dalmulder: “Omdat de accu gezien de warmte en rook waarschijnlijk toch enigszins aangetast was, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en via de politiemeldkamer een dompelcontainer laten komen.”
De oorzaak van de brand is onbekend maar mogelijk veroorzaakt door een storing in de elektrische installatie van de auto. Het bijzondere aan dit incident was niet zozeer de brand zelf. Het risico van activering van de airbag onder de motorkap terwijl het stroomsysteem van de auto gedeactiveerd werd volgens de beschrijving van het CRS, maakt dat het een leerzaam incident is.
Het antwoord op deze vraag is persoonlijk.
Houd in gedachten dat airbags bij brand zeer onvoorspelbaar zijn en door hitte op ieder moment geactiveerd kunnen worden. Dit gebeurt met veel geweld. Probeer dus bij de schouw hier rekening mee te houden en de ploeg deze informatie mee te geven zodat niemand verrast wordt.
Het blussen met een HD-haspel die 250 liter per minuut levert, is bij de meeste voertuigbranden voldoende. Daardoor raakt de tank van de tankautospuit minder snel leeg dan bij blussen met LD. In deze casus was de 1500 liter water in de autospuit voor de HD-blussing voldoende.
De Gezamenlijke Brandweer Amsterdam heeft een extra voertuig, een industriële autospuit, ter beschikking waarmee ze zouden kunnen pendelen om een redelijk constante watertoevoer te hebben. Ga na welke waterwinningsmogelijkheden er in jouw regio zijn.
Belangrijkste handelingsperspectieven bij deze casus
Meer weten over het optreden bij elektrische voertuigen? Bekijk dan de zakkaart en aandachtskaart.
Het projectteam wil zo veel mogelijk incidenten in de database opnemen. Bent u als brandweerman/-vrouw betrokken geweest bij een incident met een alternatief aangedreven voertuig? Stuur dan een mail naar het projectteam.
Regelmatig plaatsen we interessante en leerzame casussen.