Op een vrijdagmiddag in februari wordt om 14:10 uur kazerne Diemen gealarmeerd voor een brandgerucht op de A10. De meldkamer heeft de melding binnengekregen via het eCall-systeem van het voertuig zelf. Dit betekent dat het voertuig, in dit geval een Tesla Model 3, zelf met alle informatie de melding doet. Ook worden er diverse 112-meldingen gedaan voor rook bij de auto. Bij aankomst blijkt er sprake te zijn van een botsing tussen meerdere voertuigen
Tijdens de inzet heeft de ploeg uit Diemen gebruik gemaakt van het Crash Recovery System (CRS). ‘In het CRS staat netjes hoe er gehandeld moet worden bij het betrokken voertuig’, aldus de ploeg. Omdat de ploeg uit Diemen enigszins onbekend was met alternatief aangedreven voertuigen, is zij voorzichtig te werk gegaan, met behulp van het CRS. ‘Door de locatie van het voertuig op de weg moesten we het voertuig van achteren benaderen.’ Na controle van het voertuig bleek dat de rook van de airbag afkomstig was.
De brandweerploeg was voornemens om het voertuig te deactiveren volgens het CRS, toen de berger arriveerde om het voertuig te bergen. ‘De berger gaf aan dat hij zelf het voertuig niet deactiveert als er geen aanleiding voor is. Afwezigheid van geluid, rook en/of verhoogde temperatuur betekent dat het accupakket niet onstabiel is’, vertelt de bevelvoerder van de ploeg uit Diemen.
De bevelvoerder vervolgt: ‘Juist door het voertuig te deactiveren met de voorgestelde maatregelen kan het voertuig niet meer rollen. Hierdoor kan de berger het voertuig veel moeilijker verplaatsen. Het voertuig zal dan met een kraan opgetild moeten worden. Dit geldt eveneens voor het loshalen van de 12Volt-accu bij elektrische voertuigen. Ook dan wordt het verplaatsen op de berger veel lastiger en kost het meer tijd, waardoor de weg langer geblokkeerd is. In het kader van Incident Management willen de hulpdiensten de weg zo spoedig mogelijk vrij hebben.’
Team Brandonderzoek van Amsterdam wil graag deze casus delen: ‘Het doel hiervan is niet om aan te geven hoe we moeten handelen bij ongevallen met elektrisch aangedreven voertuigen, maar om goed te overwegen of deactiveren echt nodig is. Is er geen signaal in de vorm van geluid, rook of veranderde temperatuur, neem dan het besluit om de accu niet te deactiveren.’
‘Mijn collega’s die bij een vergelijkbaar incident kunnen komen te staan, wil ik meegeven: Overweeg (eventueel in overleg met de berger) of een voertuig gedeactiveerd moet worden als de accu geen geluid maakt, er geen rook is en geen verhoogde temperatuur. Door niet te deactiveren kun je veel tijd besparen in het kader van Incident Management.’
Bevelvoerder brandweer Diemen
Het antwoord op deze vraag is persoonlijk.
Ga met een warmtebeeldcamera na of het accupakket warmer is dan de rest van het voertuig. Kijk of het accupakket rookt/dampt, of dat je deze rook/dampen kunt ruiken, of dat je het accupakket kunt horen sissen.
De koplampen zijn, net als alle andere accessoires in een voertuig, aangesloten op het 12V-systeem van het voertuig. Deze kunnen dus nog branden terwijl het hoogspanningsysteem al spanningsloos is gemaakt.
Belangrijkste handelingsperspectieven bij deze casus
Meer weten over het optreden bij elektrische voertuigen? Bekijk dan de zakkaart en aandachtskaart.
(Met dank aan Team Brandonderzoek van Brandweer Amsterdam-Amstelland voor het ter beschikking stellen van de casus.)
Het projectteam wil zo veel mogelijk incidenten in de database opnemen. Bent u als brandweerman/-vrouw betrokken geweest bij een incident met een alternatief aangedreven voertuig? Stuur dan een mail naar het projectteam.
Regelmatig plaatsen we interessante en leerzame casussen.