Maandagochtend 13 april 2020 wordt de brandweer van Vught gealarmeerd voor een autobrand. Al snel blijkt het te gaan om een elektrische auto, die tussen twee woonhuizen geparkeerd staat. Hierop worden een tweede tankautospuit en ook Officier van Dienst Corné Rosenbrand gealarmeerd.
Rosenbrand vertelt: ‘Bij aankomst zag ik dat de brandende auto, een Audi e-tron, tussen twee woningen staat geparkeerd met aan beide kanten slechts een klein beetje ruimte. Het voertuig stond hier aan de lader toen deze in brand vloog. De eerste tankautospuit heeft de vlammen relatief snel onder controle en weet daarmee uitbreiding naar de naastliggende huizen te voorkomen.’
Al snel blijkt dat het accupakket bij de brand betrokken is. Dit zorgt ervoor dat de brand telkens opnieuw oplaait. Uit ervaring weet Rosenbrand dat het dan nodig is om langdurig te koelen met veel water en om het accupakket onder te dompelen. Daarom vraagt hij direct de meldkamer gevraagd een dompelcontainer te alarmeren. Gezien de lange aanrijtijd van deze container, die uit Den Haag moest komen, en het feit dat het accupakket niet goed genoeg bereikbaar is om dit met lage druk te kunnen koelen, komt ook een eigen containerbak van de brandweer ter plaatse. Deze wordt normaal gebruikt voor het vervoer van sloopauto’s.
Met behulp van een kraan van een loonwerker wordt de auto in de containerbak geplaatst en weggereden naar een parkeerplaats in de omgeving. Daar vult de brandweer de container met water, zodat de elektrische auto tijdelijk is ondergedompeld tot de dompelcontainer uit Den Haag is gearriveerd. Als deze eenmaal ter plaatse is, wordt de auto in de dompelcontainer overgeplaatst en overdekt met een brandwerende doek. Daarna voert de berger de auto zonder bluswater in de container af naar zijn bergingsbedrijf Den Haag.
'Mijn collega’s die bij wijze van spreken morgen bij een vergelijkbaar incident kunnen komen te staan wil ik meegeven: veel water en de rest komt later. Je moet blijven koelen met grote hoeveelheden water om de controle over het incident te kunnen houden.'
Corné Rosenbrand, Officier van Dienst
De vijf belangrijkste handelingsperspectieven bij de bestrijding van een incident waarbij een relatief beperkte hoeveelheid energiecapaciteit in lithium-ion accu’s betrokken is (indicatie: tussen de 0 en 3 kWh), zijn:
Voor systemen met een relatief grote tot zeer grote hoeveelheid energiecapaciteit in lithium-ion accu’s (indicatie: meer dan 3 kWh), zijn de vijf belangrijkste handelingsperspectieven:
Deze casus komt uit het Infoblad Energietransitie voor incidentbestrijders.
Zie ook het nieuwsbericht Infoblad Energietransitie voor incidentbestrijders
Regelmatig plaatsen we interessante en leerzame casussen.