Op een donderdagochtend wordt de tankautospuit van post Balkbrug gealarmeerd voor een autobrand op de Nieuwe Dijk in Balkbrug. Het is al snel duidelijk dat het om een hybride Peugeot 3008 gaat, die naast de woning stond op te laden.
Officier van dienst Jelle Nijeboer vertelt: ‘De melder had 112 gebeld omdat ze gesis hoorde en rook bij haar auto vandaan zag komen. Terwijl de tankautospuit nog onderweg was, werd ik als OvD al gevraagd om mij ook richting het incident te begeven. Een alternatief aangedreven voertuig heeft immers vaak een iets andere aanpak nodig. De bevelvoerder van de tankautospuit wilde daarom graag overleggen over de incidentbestrijding.’ Bij een brand met een elektrisch voertuig komt een cocktail aan gevaarlijke stoffen vrij. De brandende auto produceerde rook die richting een naastgelegen schoolgebouw trok.
‘Bij aankomst van de tankautospuit bleek dat de auto direct naast een woning met rieten kap geparkeerd stond. Snel handelen was dus noodzakelijk. Wij hebben de school geadviseerd de kinderen van het schoolplein te halen en ramen en deuren te sluiten, zodat de kinderen niet aan de gevaarlijke stoffen werden blootgesteld.’ De brandweer heeft direct ingezet op het voorkomen van overslag door het voertuig bij de woning weg te slepen. Na het wegslepen van het voertuig is direct gestart met de brandbestrijding. De brand werd afgeblust met een straal hoge druk, waardoor ook de rook wegtrok en het gevaar voor het naastgelegen schoolgebouw afzwakte. De auto bleef echter rook produceren en ook de kofferbak van het voertuig bleef pruttelen. ‘Toen ik dit nader bericht ontving, heb ik de meldkamer direct opdracht gegeven om een dompelcontainer en een tankwagen te alarmeren. Het was voor mij de eerste keer dat ik de dompelcontainer liet alarmeren voor een autobrand’, aldus Nijeboer.
Op het moment dat de Officier van Dienst arriveerde op het plaats incident, gaf de bevelvoerder aan dat hij het accupakket continu had gemonitord met de warmtebeeldcamera. Daaruit bleek dat het accupakket van de auto steeds opnieuw warmte bleef genereren. ‘Toen kwam het besef dat we hier te maken hadden met een thermal runaway. Omdat blussen van het voertuig een hele lastige opgave zou worden, hebben we besloten om het voertuig in de dompelcontainer af te voeren naar het terrein van de berger. De berger had alleen niet de mogelijkheid om de dompelcontainer met water te vullen. Daarom is de tankautospuit achter de berger aangereden en is de container door de brandweer gevuld met water.’
Afvoeren van de auto in de dompelcontainer (foto: Marcel van Saltbommel)
Officier van Dienst Nijeboer kijkt tevreden terug op de inzet: ‘Er is goed gehandeld door direct in te zetten op het verplaatsen van het voertuig, zodat overslag naar de woning werd voorkomen. Ook het inlichten van de school is uitstekend gedaan door de ploeg uit Balkbrug. En door het heldere nadere bericht van de bevelvoerder kon ik concluderen dat het accupakket instabiel was, waardoor ik snel meer materieel richting de autobrand kon sturen’.
Toch is Nijeboer ook kritisch: ‘Het was mijn eerste brand met een alternatief aangedreven voertuig, waardoor ik niet scherp had wat de voorschriften zijn rondom het gebruik en afvullen van een dompelcontainer. Voor het vullen had ik een tankwagen gealarmeerd, maar deze bleek overbodig omdat de container bij een berger werd gevuld, waar een watervoorziening was.’ Nijeboer heeft naar aanleiding van dit incident vragen gesteld over het toepassen van de procedure rondom dompelcontainers. ‘Op een gegeven moment waren er twee bergers onderweg met een dompelcontainer. Een berger werd gealarmeerd door de meldkamer van de brandweer, terwijl de andere berger werd gealarmeerd vanuit de politie. Dat moet in de procedure beter geregeld worden’. Nijeboer vindt ook dat een berger verantwoordelijk is voor het afvullen van de dompelcontainer en dat de berger hier voorzieningen voor moet treffen.
Watervoorziening dompelcontainer bij de berger (foto: Marcel van Saltbommel)
‘Mijn collega’s die bij een vergelijkbaar incident kunnen komen te staan, wil ik meegeven: Dompelcontainers moeten vaak grote afstanden afleggen om op de plaats van het incident te komen. Wacht dus niet te lang met het alarmeren hiervan als het accupakket (mogelijk) instabiel is. En zorg ervoor dat je de regionale handelswijze rondom de inzet van dompelcontainers goed kent.’
Jelle Nijeboer, Officier van Dienst
Daarnaast pleit OvD Nijeboer nadrukkelijk voor het gebruik van adembescherming tijdens een accubrand. ‘Rook is altijd vies en giftig, maar de rook die van een accubrand afkomt, is bijzonder slecht voor de gezondheid. Er komt namelijk waterstoffluoride (HF) vrij bij een accubrand en dat is zeer giftig en bijtend. Ook de dampen die vrijkomen zijn zeer gevaarlijk en niet visueel waarneembaar. Als er geen rook meer van het voertuig afkomt, wil dat niet zeggen dat het gevaar geweken is.’
Het antwoord op deze vraag is persoonlijk.
Een straal lagedruk voor de auto en een voor het koelen van de omgeving en/of het accupakket. Denk hierbij aan het opbouwen van de waterwinning.
Behandel de brand als een reguliere autobrand. Controleer het accupakket daarbij met een warmtebeeldcamera. Geef bij twijfel de berger het advies het voertuig te stallen in een dompel-/salvagecontainer (zonder deze te vullen met water) of op ruime afstand (15 meter) van andere voertuigen of gebouwen.
Het projectteam wil zo veel mogelijk incidenten in de database opnemen. Ben jij als brandweerman/vrouw betrokken geweest bij een incident met een alternatief aangedreven voertuig? Stuur dan een mail naar projectteam.
Regelmatig plaatsen we interessante en leerzame casussen.