Meldkamer

Je ziet in je scherm dat er een melding binnenkomt vanuit een auto via eCall. Snel lees je de gegevens die zijn meegekomen met de melding: A4, rechterbaan bij de afslag Zoeterwoudedorp, één persoon in het voertuig. Je hoort via de automatisch geopende telefoonverbinding dat er paniek is in het voertuig. Je probeert contact te krijgen: ‘Hier is de meldkamer, wat is er aan de hand?’ De inzittende reageert: ‘Ik zit vast met mijn voet en heb veel pijn aan de borst… Ik zie rook bij de motorkap.’ ‘Ik hoor u mevrouw, blijft u rustig en zo stil mogelijk zitten, ik ga direct hulp inschakelen.’ Terwijl je nog spreekt zet je in het meldkamersysteem de melding om in een incident met een inzetvoorstel en je alarmeert de dichtstbijzijnde brandweerpost voor een ongeval met beknelling. ‘Mevrouw, de brandweer is gealarmeerd, de centralist van de ambulancedienst heeft meegeluisterd en zal u nu wat vragen stellen.’ Je ziet op je scherm dat er nu ook vanuit de politie meer informatie binnenkomt over hetzelfde ongeval via een melder ter plaatse. Voldoende informatie om aan de uitrukkende brandweereenheid een eerste situatieschets mee te geven.

De meldkamer is de plek waar alles begint en waar alles samenkomt. Hier komt de hulpvraag van mensen in nood binnen. De centralist luistert, vraagt, verbindt en zet de hulpvraag om in acties. In daadkrachtig optreden door de hulpdiensten: brandweer, politie en ambulance.

Passende brandweerzorg bij automatische meldingen

De meldkamer heeft de wettelijke taak om meldingen te ontvangen en te beoordelen. Daarbij is de kwaliteit van een melding essentieel voor een goede brandweerzorg. Hoe meer informatie en betrouwbaarder de melding, des te beter kan de brandweer hulp bieden. Is de melding niet geverifieerd door de interne organisatie, dan zal de brandweer in de toekomst de melding niet meer opvolgen. Lees verder op de pagina over Automatische meldingen.


Visie meldkamers 2030

In april 2024 heeft de RCDV de Visie Meldkamerfunctie na 2030 vastgesteld. Niet alleen de brandweer zal er in de toekomst anders uitzien, maar ook de functie van de meldkamer krijgt, onder invloed van nieuwe communicatietechnologie, artificiële intelligentie (AI) en arbeidsmarktkrapte mogelijk een andere invulling.

In de visie op de Meldkamerfunctie is er sprake van een operationeel centrum waar een brandweerexpert meekijkt; die de professionals in het veld coacht, instrueert en waar nodig bijstuurt. Deze expert zou volgens deze visie ook input krijgen van het eigen Veiligheidsinformatie knooppunt (VIK). Een VIK is gericht op een informatieverzameling in het kader van brandweerzorg en crisisbeheersing. Daarbij gaat het om zowel het signaleren van zich ontwikkelende incident of crises, de veiligheidssituatie in de regio en het verzamelen van informatie tijdens een crisis of ramp, als om nazorg en evaluatie.

Bezoek de pagina Visie meldkamerfunctie veiligheidsregio (PDF)

Standaarden

Alle vastgestelde ‘Standaarden meldkamer brandweer en multi-opschaling’ vind je op de NIPV-website.

Indrukwekkende verhalen

Elke keer als je 112 belt, krijg je een centralist aan de lijn. Je ziet ze niet, maar hoort ze wel. En ze spelen een cruciale rol bij ieder incident. Centralisten weten wat ze doen en weten wat er van hen wordt verlangd. Ook als de druk toeneemt en er snel gehandeld moet worden.

Plannen, standaarden en een goed informatiesysteem op de meldkamer helpen de brandweercollega’s in het veld. Dat is de leidraad in het werk van de kwartiermaker voor de meldkamers.

Wil je zien wat vakmanschap voor een brandweercentralist betekent? Kijk dan deze indrukwekkende waargebeurde verhalen.

Jack van Helden - Tilburg
Mariska Petstra - Drachten
Petra Elands - Eindhoven
John Koenen - Nijmegen
Stel een vraag
Sluit stel een vraag box