De vrachtwagen rijdt gemiddeld 150 kilometer per dag om voorraden en materialen tussen kazernes te vervoeren. Tijdens een proefperiode bleek dat de actieradius van de vrachtwagen ruim voldoende was: na een volle dag rijden blijft er vaak nog meer dan de helft van de accucapaciteit over. Het voertuig is aangeschaft als bijna nieuw demomodel en kon na een paar aanpassingen snel ingezet worden.
Net als andere veiligheidsregio’s werkt de VRH hard aan verduurzaming. Dit past binnen de Landelijke Duurzaamheidsagenda Veiligheidsregio’s, waarin wordt ingezet op minder CO2-uitstoot en schonere voertuigen. Ook bij andere regio’s worden steeds meer elektrische of hybride voertuigen gebruikt. De elektrische vrachtwagen van de VRH laat zien hoe duurzaamheid en een betrouwbare inzet goed samengaan.
De VRH wil in de toekomst meer voertuigen verduurzamen. Zo worden de huidige dieselaangedreven piketauto’s vervangen door hybride voertuigen. Deze nieuwe auto’s kunnen grotendeels elektrisch rijden, maar hebben ook een benzinemotor als back-up. Voor de grotere brandweervoertuigen wordt gekeken naar nieuwe technieken, maar voorlopig gebruikt de VRH duurzame biodiesel (HVO100) om de uitstoot te verminderen.
Ellen Momma, Afdelingshoofd Facilitair Bedrijf bij VRH, is blij met alle ontwikkelingen. Momma: “De VRH omarmt de 4 thema’s van de landelijke duurzaamheidsagenda: klimaat, milieu, circulair en mens. Het overstappen op een (demo) elektrische vrachtwagen sluit hier naadloos bij aan. We dragen bij aan een beter klimaat en we verminderen de CO2 uitstoot. Daarnaast hebben we geen nieuwe vrachtwagen gekocht, maar een demo voertuig aangeschaft en het werkt veel prettiger voor de collega’s van logistiek.”
Wil je meer weten over dit project? Lees het volledige artikel ‘Veiligheidsregio Haaglanden rijdt groener: tweede elektrische voertuig op de weg’ op de website van Haaglanden.