De komende tijd worden leden van het Oppervlaktewater Reddingsteam (ORT) van de Maastrichtse brandweer opgeleid om de waterscooter te kunnen inzetten. De verwachting is dat de waterscooter vanaf juni voor het eerst kan worden ingezet tijdens een incident.
Tot nu toe beschikt alleen de Nationale Reddingsbrigade over dit soort waterscooters. Deze worden ingezet bij reddingen op zee. Zuid-Limburg krijgt als eerste brandweerkorps de mogelijkheid om zo’n vaartuig in te zetten bij ongevallen op een rivier. “Door ons gebied stroomt de Maas. Dat is een brede en snelstromende rivier, die bovendien grote objecten kan meevoeren, zoals boomstammen. Daardoor zijn reddingsoperaties vaak lastig en gevaarlijk voor hulpverleners”, zegt kazernechef Leon van Kalmthout van brandweer Maastricht-Noord.
Jaarlijks zijn er in Maastricht ongeveer tien meldingen van personen te water. Maastricht is een populaire vaarroute voor zowel de pleziervaart als grote vrachtschepen. En er liggen veel bruggen in het Maastrichtse vaargebied. De aanwezigheid van een stuw bij Borgharen brengt tijdens reddingsacties bovendien bepaalde risico’s met zich mee.
In de zoektocht naar een snel en wendbaar vaartuig, heeft de brandweer hulp gekregen van de Reddingsbrigade Nederland, oftewel de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen (KNBRD). Zij beschikt al langer over speciale waterscooters en gebruikt deze bij reddingen op zee of overdag tijdens geplande waterevenementen. “Wij kunnen veel van hen leren, zoals de effectieve wijze van het uit het water halen van een slachtoffer en de vaardigheden om veilig te varen met een waterscooter”, weet Van Kalmthout. “Maar omdat de inzet op zee anders is dan in de Maas, ontwikkelen we de waterscooter zelf door. Denk daarbij aan voorzieningen om in het donker te kunnen varen, technieken om een slachtoffer aan een rivierwal te kunnen brengen en faciliteiten om de waterscooter in de Maas te water te kunnen laten.