De nieuwe voertuigen zijn specifiek voor natuurbrandbestrijding ontworpen en in Frankrijk gebouwd. Het gaat om een 14-tons voertuig met 4×4-wielaandrijving. Hij heeft een watertank van 4.000 liter en de cabine biedt plaats aan 4 personen.
Dit voertuig is lichter, compacter en flexibeler dan de 4×4 TS’en die nu in Fryslân rondrijden. Daardoor kan de brandweer verder het terrein in en daardoor offensief optreden. Zo kun je een beginnende natuurbrand een snelle ‘knock down’ geven. Dankzij de blusmonitor die je vanuit de cabine bedient, kun je nu al rijdend blussen. Het voertuig is beschermd tegen vlammen en hittestralen, waardoor je ermee over verbrandde ondergrond kunt rijden. Verder is de wagen voorzien van een zelfprotectiepomp: die kan de cabine en de banden nathouden. En raken manschappen ingesloten door vuur? Dan kunnen ze zich terugtrekken in de cabine die is voorzien van ademlucht.
Brandweer Twente nam dit soort voertuigen in 2019 als eerste in Nederland in gebruik. De Friese brandweer was dan ook nieuwsgierig naar de Twentse ervaringen. Inmiddels is er ook een dergelijk voertuig in gebruik op Ameland. Die wordt sinds april vorig jaar van de leverancier geleased als tijdelijke vervanging van een 35 jaar oude wagen. De ervaring in Twente en op Ameland vormden waardevolle input bij het opstellen van het programma van eisen.
Op de aanbesteding reageerde uiteindelijk één leverancier. Die kwam in maart naar Ameland voor de beproeving van hun voertuig. Naast rijproeven, omvatte die het uitvoeren van een blusactie in de natuur. Bij de tests waren vertegenwoordigers betrokken van alle ploegen die met dit voertuig gaan werken. Dat zijn de posten Oosterwolde en Ureterp en die op de Friese Waddeneilanden: Vlieland, West en Midsland (beide op Terschelling), Hollum en Nes (beide op Ameland) en Schiermonnikoog
Dit en nog veel meer lees je in dit zomernummer.
Bezoek de pagina Download Brandweerkrant nr. 46Bezoek de pagina Blader door de krant op Issuu