Elektrische voertuigen maken meestal gebruik van lithium-ion batterijen als energieopslag. Als de batterij en het batterijmanagementsysteem goed functioneren, de batterij niet (te) warm wordt en niet beschadigd is en er op de juiste wijze met deugdelijke apparatuur wordt opgeladen, kan er niet veel fout gaan. Maar als de lithium-ion-batterij zelf in brand raakt (door bv. een productiefout, schok, temperatuuropbouw, beschadiging van de batterij, overladen of diep ontladen), zorgt dit voor andere risico’s dan de traditionele brandstoffen. Een brandende batterij kan moeilijk worden geblust. Het bluswater is lastig bij de (brandende) cellen in de batterypack te krijgen vanwege de goede afscherming ervan. Er is gedurende lange tijd veel water nodig om de batterij te koelen. Bij brandende lithum-ion batterijen komen veel brandbare en toxische gassen vrij.
Kijkend naar de kans op brand en het effect bij een brandend elektrisch voertuig, is duidelijk dat er extra risico’s zijn wanneer elektrische voertuigen gestald en opgeladen worden in een parkeergarage*. Omdat het om een relatief nieuwe ontwikkeling gaat, zijn nog niet alle risico’s bekend. Voor dit moment adviseren we diverse praktische maatregelen om het stallen en laden van elektrische voertuigen zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden in parkeergarages. Ondertussen gaan we door met het ontwikkelen van kennis over dit onderwerp.
Verder is de installatie van sprinklers of watermistsystemen altijd een welkome maatregel om branduitbreiding te voorkomen.
Het Infoblad parkeergarages en elektrische voertuigen is medio 2020 verschenen. Het is bedoeld voor adviseurs risicobeheersing en repressieve brandweermedewerkers. De ontwikkelingen rondom de energietransitie gaan snel. Blijf op de hoogte van de meest actuele informatie via de pagina Energietransitie op deze website en op www.ifv.nl/energietransitie/.
* Het bestrijden van een brand in een (ondergrondse) parkeergarage is ook zonder elektrische auto’s of laadpalen al lastig voor de brandweer.
Bron: www.ifv.nl